Om Kungsörs Vårdcentral
Om oss
Vi är en välfungerande och medicinskt välutrustad vårdcentral i Kungsör. Här finner du erfaren, kompetent personal med bred specialistkunskap och som trivs att arbeta ihop. Hos oss är du som patient alltid i centrum och vårt mål är att vi ska vara lättillgängliga för dig både via telefon och med besökstider.
Alla besök på vårdcentralen ska man boka tid för antingen via telefon på telefonnummer 0221-26640 eller via mina vårdkontakter. Medicinskt fokuserar vi på de stora sjukdomsgrupperna högt blodtryck, diabetes, hjärt- kärlsjukdomar, rökning, kost och motion. Välkommen!
GDPR
Vi på Kungsörs Vårdcentral behandlar personuppgifter enligt riktlinjer som gäller i Region Västmanland, då vi ingår i regionens organisationssystem.
Allt detta enligt Dataskyddsförordningen, som reglerar hur man ska behandla personuppgifter. Detta gäller fr o m 20180525 i hela EU och har ett mål att stärka skyddet vid behandling av personuppgifter för den enskilda individen.
För att läsa mer om personuppgifter i Region Västmanland gå in på 1177.se.
Mer om GDPR går att läsa hos Datainspektionen.
Vi är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001
Kungsörs Vårdcentral är certifierade enligt ISO 9001, en standard för kvalitetsledning för verksamhetsprocesser i ett företag eller en organisation. I praktiken betyder detta att Kungsörs Vårdcentral har ett kvalitetsledningssystem som beskriver hur vi ständigt förbättrar och justerar vår verksamhet för att möta kundernas behov.
Vi är även certifierade enligt ISO 14001 vilket innebär att vi arbetar strukturerat vad gäller miljöarbete med tydliga mål- och uppföljningar. Resultatet blir en minskad belastning på miljön genom klok läkemedelsförskrivning, minskad användning av farliga kemikalier och en hållbar resursanvändning.
Miljöpolicy
Kungsörs Vårdcentrals medarbetare har ett stort miljöengagemang och arbetar dagligen i vården med miljöpåverkande ämnen.
Verksamheten har stor samhällsnytta men innebär dock en negativ påverkan på miljön. Personalen på Kungsörs Vårdcentral arbetar därför miljömedvetet och strävar efter att utveckla miljöarbetet kontinuerligt.
Miljöarbetet ska syfta till att verksamhetens negativa miljöpåverkan i möjligaste mån minimeras. Vi ska tillse att miljömedvetenheten hos våra medarbetare ökar genom att uppmuntra delaktighet i miljöarbetet, deltagande i miljöutbildning och via eget engagemang ständigt förbättra våra arbetssätt och därmed åstadkomma minskad miljöpåverkan och skydda miljön.
Det är av stor vikt att miljöarbetet ger påvisbara resultat och att våra medarbetare uppfattar att miljöarbetet gör skillnad och upplevs meningsfullt.
Kungsörs Vårdcentral tar miljöhänsyn i såväl det dagliga arbetet som i de beslutsfattande och planeringsstadier för verksamhetens utveckling.
Kungsörs Vårdcentral ska leva upp till gällande lagar och regelverk inom miljö och ständigt arbeta för att utveckla och förbättra miljöarbetet, detta genom att integrera miljö och ekonomisk hållbarhet i ett helhetsperspektiv.
Kvalitetspolicy
Kungsörs Vårdcentrals målsättning är att erbjuda bra och trygg vård. Patienterna ska känna sig trygga, väl omhändertagna och få ett få ett varmt och trevligt bemötande.
Kungsörs Vårdcentral tillhandahåller hög kompetens där ett flertal specialister av hög kvalitet är samlade. Personalen strävar ständigt efter utveckling i form av evidens och beprövad erfarenhet. Patienten är i centrum och fokus ligger på att optimera behandlingar, utredningar och resultat.
Vården som bedrivs på Kungsörs Vårdcentral präglas av gott bemötande, delaktighet och hög tillgänglighet. Med en helhetssyn på patientens vårdbehov och livssituation arbetar vi hälsofrämjande och förebyggande med patientens självbestämmande och integritet som grund.
Kungsörs Vårdcentral följer de myndighetskrav, lagar och författningar som åligger en vårdgivande klinik. Som ett steg i kvalitetssäkringsarbetet har Kungsörs Vårdcentral fokuserat på att anställa personal med adekvat kompetens och erfarenhet som passar verksamheten. Därigenom kan en god, säker och värdeskapande vård säkerställas där nollvision av vårdskador är ledande. Uppföljning och redovisning av arbetet ligger till grund för löpande förbättringsarbete.
Verksamheten är så långt som möjligt digitaliserad. Behandlingar registreras, efter patientens godkännande, i olika kvalitetsregister för att säkerställa patientsäkerhet och uppföljning samt statistik för ständig utveckling av vården såväl nationellt som lokalt.
För intern utveckling genomgår personalen fortlöpande utbildningar utifrån deras olika specialstområden.